• info@nooriadarman.com
  • 02188760594

تشخیص و درمان سنگ کلیه

تشخیص سنگ کلیه

بیمارانی که مبتلا به سنگ های ادراری هستند، ممکن است به علت درد پهلو (کولیک کلیوی)، تهوع، استفراع و گاهی اوقات تب مراجعه کنند و ممکن است بدون هیچگونه علامتی باشند. برای تشخیص بیماری، بررسی استاندارد و قابل قبول، گرفتن شرح حال و امتحان بالینی بیمار الزامی، باشد. تشخیص کلینیکی با گرفتن عکس امکان پذیر است. چنانچه سونوگرافی در دسترس باشد، باید به عنوان اولین قدم تشخیصی مورد استفاده قرار گیرد. اگر درد تسکین یابد، ارزیابی های تصویری نباید به تاخیر افتد.

سونوگرافی در حدود ۸۵ تا ۱۰۰ درصد دقیق است.  سی تی اسکن بدون تزریق برای تشخیص وجود سنگ استاندارد بوده و جایگزین عکس رنگی تزریقی می شود. اگر سی تی اسکن بدون تزریق ، سنگ نشان نداد، باید به فکر علت دیگری برای درد بیمار شد و علت آن بررسی شود. سی تی اسکن در مقایسه با عکس رنگی ۱۰۰ درصد دقیق تر است.

سی تی اسکن با ماده حاجب سنگ های بزرگتر از ۳ میلی لیتر را ۱۰۰ درصد تشخیص می دهد.

تجزیه و آنالیز سنگ در تمام بیماران باید انجام شود.

درمان سنگ کلیه بر اساس نوع سنگ

درمان سنگ کلیه بزرگ 

سنگ های کلیوی که با روش های غیر جراحی قابل درمان نیستند ممکن است به درمان های وسیع تری نیاز داشته باشند. قابل درمان نبودن این سنگ ها می تواند به دلیل بزرگی بیش از حد آن ها جهت عبور خود به خودی و یا ایجاد خونریزی، آسیب کلیوی و حتی ایجاد عفونت های مجاری ادراری باشد. این فرایند ها می توانند شامل موارد زیر شوند:

استفاده از امواج صوتی برای شکستن سنگ ها

در برخی سنگ های کلیوی (بسته به اندازه و محل سنگ) پزشک می تواند استفاده از فرایندی به نام ((سنگ شكنی برون اندامی با امواج شوك یا ESWL)) را به بیمار توصیه کند.

ESWL از امواج صوتی استفاده می کند تا با ایجاد ارتعاشات قوی (امواج شوک) سنگ ها را به قطعاتی کوچک و قابل دفع از طریق ادرار تبدیل کند. این فرایند در حدود ۴۵ تا ۶۰ دقیقه به طول انجامیده ، می تواند سبب ایجاد دردی متوسط شود.

به همین دلیل امکان دارد جهت راحتی فرد، او را آرام کرده و یا تحت یک بیهوشی خفیف قرار دهند. ESWL می تواند سبب ایجاد خون در ادرار، کبودی بر روی کمر یا شکم، خونریزی در اطراف کلیه و دیگر اعضای مجاور و همچنین ناراحتی شود که همزمان با عبور قطعات سنگی از مجرای ادرار به وجود می آید.

جراحی برداشت سنگ های بسیار بزرگ در کلیه

یک فرایند به نام ((نفرولیتوتومی از راه پوست)) شامل برداشت جراحی سنگ کلیه با استفاده از دوربین ها و ابزار هایی می شود که از راه یک برش کوچک در کمر به بدن وارد می شوند. در این عمل، فرد تحت بیهوشی عمومی قرار گرفته و جهت ریکاوری (بهبودی) یک تا دو روز را در بیمارستان سپری خواهد کرد.

در صورت موفق نبودن ESWL پزشک می تواند انجام این جراحی را به بیمار پیشنهاد دهد.

استفاده از یک دوربین (اسکوپ) برای برداشتن سنگ ها

پزشک می تواند برای برداشتن سنگ های کوچک تر در میزنای یا کلیه یک لوله باریک، دارای نور و مجهز به دوربین (یورتروسکوپ) را به میزراه، مثانه و در نهایت میزنای وارد کند. هنگامی که جای سنگ مشخص می شود، ابزار های ویژه می توانند سنگ را گرفته و یا آن را به قطعاتی کوچکی بشکنند که از طریق ادرار قابل دفع باشند.

سپس، پزشک می تواند یک لوله کوچک (استنت) را جهت کاهش تورم و تسریع بهبودی در میزنای قرار دهد. ممکن است فرد جهت انجام این فرایند به بیهوشی عمومی یا بی حسی موضعی نیاز داشته باشد.

جراحی غده پاراتیروئید

برخی سنگ های ساخته شده از فسفات کلسیم به وسیله فعالیت بیش از حد غده های پاراتیروئید که در چهار گوشه غده تیروئید قرار دارند به وجود می آیند. غده تیروئید در زیر سیب گلو قرار دارد. هنگامی که این غده ها مقدار بیش از حدی هورمون پاراتیروئیدی تولید می کنند (هیپرپاراتیروئیدیسم)، میزان کلسیم بیش از حد بالا رفته و در نتیجه آن، سنگ های کلیوی ایجاد می شوند.

گاهی اوقات، هیپرپاراتیروئیدیسم زمانی به وجود می آید که یک تومور کوچک و خوش خیم در یکی از غده های پاراتیروئید به وجود آمده و یا سبب ایجاد شرایط دیگری می شود که منجر به تولید بیشتر هورمون پاراتیروئید به وسیله این غده ها می شود.

برداشتن زائده یا تومور از آن غده ها تشکیل سنگ های کلیوی را متوقف می کند. همچنین، امکان دارد پزشک درمان بیماری را پیشنهاد کند که سبب تولید بیش از حد هورمون پاراتیروئید به وسیله این غده ها شده است.

درمان سنگ کلیه به نوع سنگ، وخامت آن و مدت زمان بروز علائم فرد بستگی دارد. درمان های مختلفی برای انتخاب وجود دارد. ضروری است تا فرد در ارتباط با انتخاب مناسب ترین روش با پزشک خود صحبت کند.

صبر کردن برای دفع شدن خود به خودی سنگ

فرد اغلب می تواند به آسانی صبر کند تا سنگ دفع شود. احتمال دفع شدن خود به خودی سنگ های کوچک تر نسبت به سنگ های بزرگ تر بیشتر است.

در صورتی که درد قابل تحمل بوده، هیچ گونه علامتی از عفونت وجود نداشته، کلیه به طور کامل مسدود نشده و سنگ برای دفع شدن به اندازه کافی کوچک می باشد، صبر کردن برای دفع سنگ حداکثر به مدت ۴ تا ۶ هفته بدون خطر است. در هنگامی که فرد منتظر دفع شدن سنگ می باشد، باید مقادیری طبیعی آب بنوشد. ممکن است در هنگام وجود درد، فرد به داروی مسکن نیاز داشته باشد.

درمان سنگ کلیه کوچک

اغلب سنگ های کوچک نیازی به یک روش درمانی تهاجمی ندارند. ممکن است فرد قادر باشد تا به وسیله موارد زیر یک سنگ کوچک را دفع کند:

نوشیدن آب

نوشیدن ۲ تا ۳ لیتر آب در روز می تواند به شستشوی سیستم ادراری کمک کند. در صورتی که پزشک خلاف آن را بیان نکرده باشد، فرد باید جهت دفع ادراری شفاف یا نزدیک به شفاف به میزان کافی مایعات (عمدتا آب) مصرف کند.

دارو های مسکن

دفع یک سنگ کوچک می تواند با ایجاد مقداری ناراحتی همراه باشد. پزشک می تواند جهت تسکین درد خفیف دارو های مسکنی را از جمله ایبوپروفن (آدویل، موترین IB و غیره)، استامینوفن (تیلنول و غیره) یا ناپروکسن سدیم (آلیو) برای فرد تجویز کند.

درمان پزشکی

پزشک می تواند برای کمک به دفع سنگ کلیه برای فرد دارویی تجویز کند. این نوع از دارو که به آلفا بلاکر شناخته می شود، عضلات درون میزنای را شل کرده و به فرد در دفع سریع تر سنگ کلیوی با دردی کمتر کمک می کند.

 

روش های درمان سنگ کلیه

دارو درمانی

نشان داده شده که برخی دارو ها احتمال دفع شدن سنگ را افزایش می دهند. رایج ترین داروی تجویز شده برای این مورد پتاسیم سیترات است. تامسولوزین یا فلومکس میزنای را شل کرده و عبور سنگ را تسهیل می کند. ممکن است فرد در هنگامی که منتظر دفع شدن سنگ می باشد، نیاز داشته باشد تا دارو های ضد تهوع و مسکن مصرف کند.

جراحی سنگ کلیه

در صورت بروز موارد زیر، برای برداشتن یک سنگ از میزنای یا کلیه احتمال دارد که به جراحی سنگ کلیه نیاز باشد:

  • دفع شدن سنگ موفق نباشد.
  • درد بیش از آن باشد که فرد بتواند برای دفع شدن سنگ منتظر بماند.
  • سنگ عملکرد کلیوی را تحت تاثیر قرار دهد

در صورتی که سنگ های کوچک در کلیه درد یا عفونتی ایجاد نکنند، می توان آن ها را بدون درمان رها کرد. برخی افراد تصمیم می گیرند که سنگ های کوچک خود را از بین ببرند. آن ها به دلیل ترس از دفع ناگهانی سنگ و ایجاد درد، این کار را انجام می دهند.

در صورتی که سنگ های کلیوی عفونت هایی مکرر ایجاد کرده و یا جریان ادرار را از کلیه مسدود کنند، باید با جراحی برداشته شوند. امروزه جراحی شامل برش هایی کوچک بوده و یا هیچ برشی در آن انجام نشده، دردی خفیف داشته و زمان استراحتی کوتاه دارد.

درمان های کمکی برای رفع سنگ کلیه در منزل

اگر سنگ کلیه کوچک باشد ممکن است با روش های زیر دفع شود. در ادامه به برخی از روش های درمان تکنیکی خانگی سنگ کلیه اشاره می کنیم.

درمان سنگ کلیه با هندوانه

یکی از بهترین درمان ها برای سنگ های کلیه کلسیمی آب هندوانه است. آب هندوانه باعث روان تر شدن ادرار می شود. خواص هندوانه برای افرادی که به سنگ کلیه مبتلا هستند بسیار زیاد است. آب هندوانه می تواند در پیشگیری و درفع سنگ کلیه بسیار موثر باشد.

ریحان

ریحان حاوی ترکیبات شیمیایی است که به تنظیم میزان اسید اوریک  در بدن کمک کرده و تشکیل سنگ های کلیوی را سخت تر می کنند. همچنین، ریحان حاوی اسید استیک  است. استیک اسید یک ترکیب شیمیایی است که سنگ ها را در خود حل می کند. مصرف روزانه یک قاشق چایخوری از عصاره ریحان یا آب خالص آن می تواند به پیشگیری و درمان سنگ های کلیوی کمک کند.

 عصاره جوانه گندم

جوانه گندم حاوی ترکیباتی است که تولید ادرار را افزایش می دهند. این وضعیت سبب می شود تا سنگ ها آسان تر دفع شده و احتمال تشکیل آن ها نیز کاهش یابد. جوانه گندم حاوی آنتی اکسیدان هایی است که به دفع مواد معدنی و نمک های موجود در مجاری ادراری کمک می کنند.

 

 آب لیمو

لیمو حاوی سیترات است. سیترات ماده ای است که به شکستن رسوبات کلسیمی و آهسته تر کردن تشکیل آن ها کمک می کند. نوشیدن یک لیوان (۱۵۰ میلی لیتر) آب قبل از صبحانه و یک لیوان دیگر چند ساعت پس از صرف شام می تواند به شکستن سنگ های کوچک تر کمک کند.

 

سرکه سیب

سرکه سیب نیز حاوی اسید سیتریک است که می تواند رسوبات کلسیمی را در خود حل کند. ۲ قاشق غذاخوری سرکه سیب خالص به همراه ۲۵۰ سی سی آب می تواند علائم سنگ های کلیوی را کاهش داده و از بزرگ تر شدن آن ها جلوگیری کند. این ترکیب بیشترین تاثیر را قبل از صرف وعده غذا داشته و می توان آن را  چند بار در روز مصرف کرد.

نوشیدن  آب

نوشیدن آب یکی از آسان ترین راه های پیشگیری و درمان سنگ های کلیوی است. بسیاری از مراجع بهداشتی، مصرف روزانه ۸ لیوان آب را توصیه می کنند. مصرف روزانه ۱۲ لیوان آب می تواند به تسهیل دفع یا آهسته تر کردن تشکیل رسوبات کلیوی کمک کند.

خارخاسک

نوشیدنی هایی که از میوه خارخسک تولید می شوند می توانند به کاهش مقادیر فسفات در ادرار کمک کرده و تشکیل سنگ ها را دشوار تر کنند. این گیاه دارویی حاوی ترکیباتی است که برون ده ادراری را افزایش داده و به حل شدن رسوبات معدنی کمک می کنند. تمامی بخش های این گیاه و میوه آن می توانند به صورت خام مصرف شوند.

خارخسک را می توان به صورت قرص، دم جوش یا مکمل های مختلف خریداری کرد.مصرف یک قرص ۵۰۰ میلی گرمی یا یک فنجان دمجوش این گیاه می تواند برای پیشگیری از تشکیل سنگ های کلیوی و تسهیل دفع شدن آن ها کافی باشد.

 آب کرفس

کرفس حاوی آنتی اکسیدان ها و ترکیباتی است که تولید ادرار را افزایش می دهند. مصرف منظم کرفس به همراه وعده های غذایی می تواند احتمال ابتلا به سنگ های کلیوی را کاهش دهد. یک یا ۲ شاخه کرفس را می توان با آب ترکیب کرده و آب کرفس بدست آورد. جهت کمک به درمان سنگ های کلیوی و علائم آن ها می توان آب کرفس را به صورت روزانه مصرف کرد.

 روغن زیتون 

روغن زیتون فوق بکر یک روغن غلیظ و غنی است که با روان کردن مجاری ادراری به تسهیل دفع سنگ های کلیوی کمک می کند. مصرف ۱۵۰ میلی گرم از این روغن در هنگام صبح یا عصر می تواند سبب کاهش درد و ناراحتی شود. بهتر است این روغن را همزمان با مصرف دیگر گیاهان دارویی مصرف کرد.

کانال تلگرام آلیترال10

به روزترین مطالب

تماس با ما

info@nooriadarman.com

ساعت کاری

شنبه تا چهارشنبه - 8:30 - 17:30

تهران

خیابان سهروردی شمالی،خیابان شهید قندی، پ 128